خبرنامه اردیستهای شهر ونکوور ORODISM |
- جایگاه شادی در حکمت اردیسم
- Votre 1er sujet
- مهمترین نقش حکمت اردیسم در زندگی من
- زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر حکمت اردیسم)
- تولد آقا بهمن
- چرایی ساده گرایی در حکمت اردیسم
- پیشینه حکمت اردیسم
Posted: 16 Sep 2011 12:46 PM PDT در حکمت اردیسم شادی یک رکن و شاخصه اصلی محسوب می شود . ارد بزرگ زندگی بدون شادی را بی ارزش می داند و از این روی می گوید : زندگی ، پیشکشی است برای شاد زیستن . این خواست یک خواست قهقرایی و لگام گسیخته نیست و از این روی است که می گوید : "شادی کجاست ؟ جای که همه ارزشمند هستند." در دیدگاه حکیم ارد بزرگ کسب شادی امری از سر بیخیالی و بی مسئولیتی نیست او می گوید : " برآزندگان شادی را از بوته آتشدان پر اشک ، بیرون خواهند کشید ." پس برای کسب شادی و نگهداری آن باید زحمت کشید و تلاش نمود . شادی از دیدگاه حکمت اردیسم در جهان همگانی و جاری است و می گوید : طبیعت زنده و پویا ، باردار مردان و زنان شادی است که آینده ای روشن را نوید می دهند ." شادی یکی از رکن اصلی حکمت اردیسم است و البته مهمترین رکن آن ، اردیست ها معتقد اند شادی هیچگاه در جایگاه واقعی خویش نبوده و باید برای کسب آن تلاش نمود این حس در اندیشه حکیم ارد بزرگ هم دیده می شود آنگاه که می گوید : رازها در هنگامه شادی و بازی آدمی است . نکته فراموش شده جهان اندیشه ، تعریف درست این حالت هاست . می توان نتیجه گرفت اردیست ها بدنبال هدفی شرافتمندانه هستند که در آن بهروزی و پاک زیستی موج می زند . |
Posted: 16 Sep 2011 12:33 PM PDT برای همه دوستان خوبم |
مهمترین نقش حکمت اردیسم در زندگی من Posted: 16 Sep 2011 12:31 PM PDT هر کدام از ما با گرایش به حکمت اردیسم تغییراتی را در زندگی شخصیمون شاهد بوده ایم . اردیسم توانست منو از خود خوری های مداوم ، دلواپسی های کاذب و سرزنش هایی که خودم خودمو می کردم خلاصی ببخشه . اردیسم توانست منو با خودم آشتی بده و وادارم کنه به خودم احترام بزارم و سعی کنم جوری باشم که ازش لذت ببرم از خودم . از این پنجره بود که توانستم دیگران رو هم زیبا ببینم و چون برای خودم ارزش قائل بودم برای دیگران هم ارزش قائل شدم و این بازخورد اندیشه و حکمت ارد بزرگ در من بود . |
زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر حکمت اردیسم) Posted: 16 Sep 2011 12:00 PM PDT زندگینامه کوتاهی از حکیم ارد بزرگ : دراین دنیای وانفسا گهی ویران گهی شیدا گهی آواره ی دهری گهی جا مانده در دنیا رهم تاریک و گه خاموش نه گرمی های یک آغوش چه افسرده رهی رفتم به قلبی خسته و مدهوش نه نوری در ره تارم نه شمعی در شب زارم نه مهری تا که جان گیرد درآن قلب ِ گرفتارم دراین ره وه چه بیهوده نه دلخوش یا که آسوده رهی رفتم , بسی گُمره به دل صد غصه آلوده بناگه نور رخشانی توگوئی در زمستانی بدل گرمیِ بودن داد به دل زآن درد و ویرانی از او بس پرس وجو کردم ز او دل زیرورو کردم به عشقی با کلام او به" شیدائی "چه خو کردم کلامش آسمانی بود چو اکسیر جوانی بود به نامش " زندگانی " بود و " نام او جهانی" بود سخن از "مرد " دوران است چو فکرش مایه ی جان است میان هرکلام او تو گوئی راز پنهان است در این دنیا دراین برزن ز نام "او" بگو با من بخوان" اندیشه ی" او را به عشق دل, ز جان و تن بگو: " اُرد بزرگ " ما چه می گوید در این دنیا "کلامِ او" چو آئین است سخن در هر سخن گویا سخن؛ حرفِ منو ما نیست سخن ,از رنجِ فردا نیست سخن," اندیشه ای ناب "است چنین "اندیشه "هرجا نیست کلامش روح جاویدان وجودش مظهر ایمان خدای فکر و اندیشه به نام " اُرد" این ایران کلامش روح هر شادی به ویرانی چو" آبادی" بخوان در هر کلام او پیام سرخ "آزادی" شعر ارد بزرگ از فرزانه شیدا اسلو ، نروژ 1388 اندیشمند و حکیم ایرانی "ارد بزرگ" (Orod Bozorg) هم اکنون زنده است و در ایران زندگی می کند . اصلیت پدری اش از شهرستان شیروان در شمال خراسان بزرگ و اصلیت مادری اش از ایل بزرگ قشقایی شیراز می باشند . اندیشه های ارد بزرگ در مچموعه ایی با عنوان "کتاب سرخ" فراهم شده است ، این کتاب شیره و عصاره اندیشه های اوست . در سراسر نوشته های او حس میهن پرستی و توجه ویژه به انسانیت و اخلاق دیده می شود . - حکمت و یا فلسفه اردیسم ( Orodism ) بر اساس اندیشه های حکیم ارد بزرگ شکل گرفته است . اردیست ها بر اساس آموزه های کتاب سرخ به سه شاخصه اصلی در آن رسیده اند آنها می گویند : احترام به " شادی ، آزادی و میهن" ، سه پیام حکمت اردیسم هست . اردیست های جهان لباس های سرخ رنگ می پوشند و نماد آنها مثلثی سرخ رنگ می باشد . - تا کنون در دهها کتاب به اشکال گوناگون به طرح نظریات و افکار او پرداخته اند . - ارد بزرگ دو نظریه مشهور دارد به نامهای "قاره کهن" و "کهکشان اندیشه" که در پایان همین مطلب خلاصه آنها را می گذارم . - دارای هواخواهان بسیار در رده های مختلف کشورهای آسیای میانه است . - مردم افغانستان بخصوص تاجیکها و فارسی زبانان ، ارد بزرگ و اندیشه هایش را بسیار دوست دارند و از دوستی او و "احمد شاه مسعود" می گویند . احمد شاه مسعود در مورد او گفته است : "من و ارد زاده يک سرزمين بزرگ هستيم" - دشمنان ارد بزرگ در افغانستان دو دسته هستند اول پشتونهای افراطی که مخالف زبان پارسی و حضور فارسی زبانان و بخصوص تاجیکها در مراکز قدرت هستند و دوم احزاب کمونیست بخصوص حزب وطن (پیروان نجیب الله نخست وزیر پیشین افغانستان) که کینه دیرین نسبت به احمدشاه مسعود دارند . - دکتر شبرنگ عطایی (پژوهشگر و محقق افغانستان) می گوید : ارد بزرگ اسطوره عصر درعرصه وحدت دوباره فرهنگ والای پارسی درمنطقه است . پارسی زبانان امروز بیشتر از هر وقت بوجود شخصیت هایی چون ارد در ایران و شکوه شهید گشته احمد شاه مسعود در افغانستان که دوست و همفکر ارد بزرگ بود ضرورت دارند .دولت ها و مردم فرهنگ دوست ارین باید نظریه های این دو شخصیت تاربخ عصر حاضر را در عمل پیاده کنند. - اليان ايژن هير (رئیس انجمن هنری ارت کلوب و رئیس انجمن دفاع از منافع منطقه ی شامپل در ژنو و از اعضای بنیاد جهانی ارد بزرگ) می گوید : در بین سخنان ارد بزرگ ، هنگامیکه از صلح و هارمونی برای همگان صحبت می کند بيشتر بر دلم نشسته است . - امیر همدانی (جامعه شناس و گردآورنده کتاب آرمان نامه ارد بزرگ) می گوید : از هنگامی که با اندیشه های ارد بزرگ آشنا شده ام ، بی اغراق تاثیر گذارترین شخصیت زندگیم بوده است . نظریاتی همچون قاره کهن و کهکشان اندیشه او ، مرا از چالش درونی ام جدا ساخت و هر روز بیشتر مشتاق شناخت اندیشه هایش شدم . - فرزانه شیدا (سراینده مقیم کشور نروژ و نویسنده کتاب یازده جلدی بُعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ ) می گوید : چیزی که انسان نیازمند آن در طول راه سفر عمر خویش است و در درون « خویش» خود همواره در این باور زندگی میکند که امید و آرزو را می توان رنگی از حقیقت داد و بر اساس خواسته های زندگی خود گام برمی دارد و در راه سرنوشت انسان می بایست فانوس وچراغی از سخنان *ارد بزرگ ,این عالم بزرگ اندیشه را در سیاهی های دنیای ناشناخته ای که به شناخت آن نیازمندیم به همراه داشته باشد وحتی کلمه به کلمه ی آنرا به خاطر و دل بسپارد و هر کجا در جائی و منطقه ای از زندگی دچار سستی و نا امیدی شد به مرور دوباره ی افکار و ایده های ارد بزرگ بنشیند چرا که تمامی این جملات طلائی و این پندهای زّرین به «معرفت انسانی »در میدان خرد یک به یک , جنبه علمی و کاربردی ثابت شده ای را در علوم پایه زندگی داراست و بر این اساس می توان «*ارد بزرگ را اسطوره راه و اندیشه » نامید. - یاسمین آتشی (مورخ ، داستان نویس و رییس بنیاد جهانی ارد بزرگ) می گوید : در مورد اندیشه ها و افکار ارد بزرگ مطالعات فراوانی داشته ام و به شخصه فکر می کنم ایشان بزرگترین متفکر حال حاضر ایران هستند صدها جمله از ایشان را در حافظه دارم و سعی می کنم با جملات حکیمانه اشان وجه معنایی داستانهایم را بالا ببرم . - شکوهه عمرانی (فعال اجتماعی کشور سوییس ، شاعر و مترجم کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسوی) می گوید : اندیشه ها و افکار ارد بزرگ بسیار متعالی است و امیدوارم روزی خواسته های وی در مورد همگرایی ، اتحاد و حقوق تاریخی به مرحله ی اجرا در آید و آنروز روز سربلندی و غرور هر فرد ایرانی و وطن دوست خواهد بود و بازگشت ایران به عظمت و شکوه دیرین و بازیابی جایگاه واقعی خویش در دنیا . بسیار خوشوقتم که موفق به ترجمه ی بخشی از سخنان ارد بزرگ گردیدم . - نیما اسماعیل پور (شاعر ، پژوهشگر و مولف کتاب رهایی بی نقص) می نویسد : بزرگمردی که کلامش از خردی ناب و خالص سرچشمه می گیرد و ھمیشه سعی دارد از زھدان ھستی رازی تازه و با طراوت به دنیا آورد تا به ادراک آدمی تفکری درست و پویا ھدیه کند که این خاصیت بزرگان تاریخ است نکتهء بسیار مھم در سخنان این بزرگوار این است که کمترین و یا شاید ھیچ تناقضی در گفتار وی مشاھده نمی کنیم بی شک پشت پردهء این افکار پرسشگری ھای بسیاری نھفته است که به گفته خود او پرسشگری حس کودکانه ای است که تا پایان زندگی باید ھمراھش داشت . آدمی تنھا زمانی دربند رویدادھای روزمره نخواھد شد که در اندیشه ایی فراتر از آنھا در حال پرواز باشد . "ارد بزرگ" ... اندیشه پروازگر است جایی فرودش آوریم که زیبایی خانه دارد . "ارد بزرگ" مسعود اسپنتمان (پژوهشگر و نویسنده کتاب میهن نامه ی ارد بزرگ) می نویسد : درباره ی اُرُد بزرگ، گفته ھا بسیارند و ناگفته ھا، بسیارتر اُرُد بزرگ از آن دسته اندیشمندان است که ریشه ھای بالندگی میھنی خویش را به درستی میشناسد. سپس دل شما را نشانه گرفته و درست به ھمانجا میزند. اُرُد شما را با آنچه از آن برآمده اید آشنا میسازد، روانتان را با خاک میھن می آمیزد و در برآیندی با آسمان آن، عشق به ایران را در ھستی تان روان میسازد. اُرُد یگانه است؛ این گفته را باور دارم، به سادگی، چون اُرُد، دومی ندارد. او راھی را برگزیده که آمیخته با اسطوره ھا از زمان و زمین فراتر میرود؛ و در این بی زمانی و بی زمینی، تردستی ھایی میکند که شعبده نیست. اُرُد دلاورانه، ریش سفیدان را به جایگاه برین برمیکشاند و بر دیوانسالاران واپسگرا نفرین میفرستد. او بیش از ھمه ی ما میداند که باختری بودن و خاوری بودن با بھتر بودن یکی نیست، که این را به تجربه و با کار دریافته است ... اُرُد بزرگ ھنوز ھست، با ما می ماند و خواھد ماند، شاید تا ھمیشه؛ پس چه لزومی دارد که زیر تیغ تشریح، اندیشه ای چنان تنومند چون اندیشه ھای اُرُد را واکاویم و از پی و رگ آن نمونه برداریم. شاید بھتر باشد تا با او روان شویم و از چشمه ی زلال اندیشه اش، نھال خویشتن خویش را آبیاری کنیم ...... و چند نکته دیگر : پدر او محمد تقی و پدر بزرگش "بابا شرکاء" ( از بزرگان و ریش سفیدان شیروان ) بوده است . مادرش "فاطمه جاهد طبسی" است او فرزند یکی از خوانین ایل قشقایی شیراز است که پس از درگیریهای مشروطیت مدتی به شهر طبس می رود و فامیل خویش را به "جاهد طبسی" تغییر می دهد و در نهایت عازم مشهد می شود . شاید یکی از بیشترین انگیزهای فعالیت های اجتماعی او را عمویش "محمد حسین شرکا" ( از ریش سفیدان برجسته پیش از انقلاب در شهرستان شیروان ) بوجود آورده باشد از دیگر چهره های تاثیر گذار زندگی اش می توان به نام استاد "محمدابراهیم حمیدی" اشاره کرد . اندیشه های او وجوه مختلفی دارند که قوی ترین وجه آن توجه ویژه اش به اخلاقیات و پاک زیستی انسان است . توجه ویژه ارد به اخلاقیات باعث نمی شود رازهای زندگی مدرن امروز را در نظر نگیرد ، فرآیند و بازده اندیشه خردگرایانه او موجب پیراستن ناراستی هاست . حوزه فلسفه اجتماعی اش ریشه در سنت ایران باستان دارد می توان او را میهن پرست ترین اندیشمند صد ساله اخیر ایران دانست جایی که می گوید : "ستایش گران میهن ، زنان و مردان آزاده اند" و یا : "میهن پرستی ، همچون عشق فرزند است به مادر " دو نظریه مشهور حکیم ارد بزرگ : - نظریه قاره کهن حوزه تمدنی ایران را در قالب یک قاره جدید مطرح میکند قاره ایی از کشمیر و پامیر تا مدیترانه این قاره شامل بیست کشور میشود. تا کنون بحثهای بسیاری برای تحقق این خواست انجام شده و همچنان ادامه دارد و صد البته بزرگترین مخالفین این نظریه تجزیه طلبان کشورهای این محدوده هستند چرا که آنها از روح همگرایی و نزدیکی کشورهای منطقه احساس خطر میکنند. ارد بزرگ جایگاه ایران در قاره کهن را همانند یونان در اروپا میداند یعنی یک مادر فرهنگی بزرگ که بخش اصلی گنجینه تاریخی و فرهنگی قاره را در خود دارد. او به صراحت از تبانی شرق و غرب برای بلعیدن حوزه فرهنگی مرکز جهان یاد کردهاست نظریه او مبتنی بر سخن فردوسی است که میگوید سلم و تور دو فرزند فریدون که یکی بر غرب و دیگری بر شرق جهان حکومت مینمودند برای تصاحب این سرزمین ایرج حاکم منطقه قاره کهن (نامیست که ارد بزرگ بر این قاره نهادهاست) را میکشند. و او میگوید قاره کهن امروز توسط آسیا و اروپا بلعیده شدهاست. در نظریه قاره کهن ارد بزرگ قارههای آسیا و اروپا متجاوزین به حریم قاره کهن معرفی شدهاند. قاره کهن از کوهستان پامیر و کشمیر آغاز و تا مدیترانه ادامه مییابند و ۲۰ کشور در داخل آن قرار میگیرند . کشورهای قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، افغانستان ، شمال غربی هندوستان ( سرزمین کشمیر ) ، پاکستان ، ایران ، عراق ، ترکیه ، سوریه ، لبنان ، قبرس ، جنوبی ترین بخش روسیه در میانه استراخان در شمال دریای خزر تا جنوب اکراین ، آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان در قاره کهن جای می گیرند . - نظریه کهکشان اندیشه نظریه کهکشان بزرگ اندیشه دقیقا نقطه عکس نظریه دهکده کوچک جهانی مارشال مک لوهان کانادایی است او با دلایل مستدل ثابت میکند جهان رو به انفجار اندیشههای گوناگون است. ارد بزرگ پیش بینی نموده که تعداد وبلاگها و سایتها بزودی چندین برابر جمعیت کل جهان بشود و برای هر سئوالی دهها راه حل پیدا میشود که بعضا مغایر هم هستند . او رشد ترجمه دادهها را باعث تشدید جریان حاضر میداند و در نهایت معتقد است رستاخیز و انقلابی در صحنه اندیشه در حال شکل گیری است. و در آخر بر این اصل پای میفشارد که ایرانیان بخاطر پیشینه سترگ و بزرگشان و همچنین خلاقیت و نو آوری در صحنه اندیشه میتوانند پاشاهان آینده این کهکشان باشند . |
Posted: 16 Sep 2011 11:50 AM PDT دوستان ساعت 4 بعداز ظهر منزل آقا بهمن و خانواده ایشون خواهیم بود بعد از بریدن کیک و هدایا و جشن ساعت 8 می ریم طرف رستوران توجوس برای خوردن سوشی پس برای شام جایی قول ندید که ناراحت میشم ها پس 23 سپتامبر ساعت 4 بعداز ظهر |
چرایی ساده گرایی در حکمت اردیسم Posted: 16 Sep 2011 10:43 AM PDT به نظر شما چرا فلسفه و حکمت اردیسم تا این اندازه تمایل به شفافیت و ساده گرایی در سخت ترین پرسش های بشری دارد ؟ می خوانیم : حکمت جهاني ارديسم ميل شديد به ساده گرايي در روابط انساني دارد و از اين رو چنانچه در کتاب سرخ نيز ديده مي شود نگاهي ساده به روابط انساني و پيامدهاي آن دارد . حکيم بزرگ به سرچشمه اشاره دارد ، به همان جايي که بشر از آنجا آغاز نموده است. |
Posted: 15 Sep 2011 11:11 AM PDT ریشه های حکمت اردیسم Hekmate Orodism اندیشه جهانی اردیسم پیشینه ایی به درازای تاریخ دارد ، نخستین خط مشی و مسیری که انسانها در ابتدای زندگی جمعی خویش آن را برگزیدند . حکیم ارد بزرگ با بازگشتی به آن دوران آدمیان را به سرچشمه خصلت های نیک بشری رهنمون می سازد ، سر منزلی که در جهان ماشینی امروز نیز می تواند مایه دلگرمی و پایداری آدمی باشد . می دانیم که اندیشه حاکم بر حکمت اردیسم سه وجه شاخص دارد : 1 - شادی 2 - آزادی 3 - میهن شادی را با گردهمایی حس می نمودند ، آزادی برای هم قائل بودند تا به این صورت بتوانند بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند و میهن دوست بودند چون محل شادی ، آزادی و از همه مهمتر امنیت آنها بود . این سه شاخصه اردیسم ، بمرور سبب تحولات گسترده بشری شد . سیری تکاملی و روز افزون ... حکمت اردیسم می گوید : شادی ، آزادی و میهن ، موجب ایجاد و زایش مکرر فرهنگ و صنعت شده است . حکمت جهانی اردیسم میل شدید به ساده گرایی در روابط انسانی دارد و از این رو چنانچه در کتاب سرخ نیز دیده می شود نگاهی ساده به روابط انسانی و پیامدهای آن دارد . حکیم بزرگ به سرچشمه اشاره دارد ، به همان جایی که بشر از آنجا آغاز نموده است. کتاب سرخ ارد بزرگ سرشار از آموزه های پاکی است که می توان آن را بخشی از همان سرچشمه نخستین دانست . نکته : حکمت اردیسم نمایی ساده و سه گوشه دارد ، این سه گوشه بودن به شکلی عجیب از ابتدای تاریخ همراه زندگی بشری بوده است . کافیست به آنچه برای ما برجای مانده و یا ما برجای می گذاریم ، بنگریم ! |
You are subscribed to email updates from انجمن اردیست های ونکوور To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
نظرات
ارسال یک نظر